Naam: Henk van der Maazen
E-mail: henk@henkvandermaazen.nl
Start van loopbaan: 1997
Beroep/functie/specialisme: Decorontwerp / ruimtelijke vormgeving
Plaats: Vught
Bedrijf/Werk bij/voor: Studio Van der Maazen
Hoofddiscipline(s): Decorontwerp / ruimtelijke vormgeving
Subdiscipline(S): Op locatie / muziektheater

Henk van der Maazen (Heesch 1963) is werkzaam sinds 1997  als  ruimtelijk ontwerper. In zijn eerste jaren als zelfstandig ondernemer was hij werkzaam in de internationale standbouw. Oorspronkelijk is hij opgeleid tot ingenieur autotechniek.

In 2005 maakte hij zijn eerste ontwerp voor theater. Op het immense toneel van natuurtheater de Kersouwe ontwierp hij achtereenvolgend de decors van ‘Drie Musketiers’ onder regie van Joop Mols, ‘Dochter van Dracula’ van Vincent van den Elshout en ‘Bokkenrijders’ van Harold Schraven. ‘De laatste biecht’ van Robert Crane werd gespeeld in een verlaten kapel, de zelfmoordenaar in een leegstaande smederij. Voor het in een manege gespeelde WOII-toneeldrama ‘granaatweken’ liet hij het langs 3 zijden met tribunes omsloten speelvlak halverwege de voorstelling hermetisch afsluiten, met  een verrijdbaar speelvlak. Zo werd het leven in een schuilkelder in oorlogstijd indringend voelbaar.

Van der Maazen ontwerpt ook voor voorstellingen in reguliere theaters, ondermeer voor kunst-educatieve instellingen en musicalverenigingen. Hij ontwierp decors voor kindermusicals ‘De kleine Prins’ en ‘Midzomernachtdroom’ en ‘Peter Pan’. Ook ontwikkelde hij zijn versie van de evergreen ‘West Side Story’ met een gestileerde brug als hoofdcomponent. Voor cabaretgroep Niet Schieten ontwierp hij het technisch complexe decor voor de voorstelling ‘vrouwen willen maar een ding’.

In 2013 startte hij Theaterprofs, een samenwerking tussen makers uit allerlei creatieve theaterdisciplines (www.theaterprofs.nl).