NEDERLAND STERK VERTEGENWOORDIGD TIJDENS DE PRAAGSE QUADRIENNALE 2019 MET SELF VAN JULIAN HETZEL EN HET SCENOGRAFISCH ONTWERP VOOR COUNT YOUR BLESSINGS VAN PAUL GALLIS
De performatieve installatie SELF van kunstenaar Julian Hetzel en het ontwerp van scenograaf Paul Gallis voor de iconische voorstelling Count Your Blessing (1992) in regie van Gerard-Jan Rijnders zijn gekozen als de Nederlandse inzending voor de Praagse Quadriennale 2019 (PQ), het grootste internationale evenement op het gebied van scenografie en theaterarchitectuur dat van 6-16 juni plaatsvindt in Praag. SELF maakt onderdeel uit van de tentoonstelling Countries and Regions. Het ontwerp van Paul Gallis is de inzending voor de tentoonstelling Fragments die volledig gewijd is aan het belang van internationale ontwerp-iconen voor de volgende generaties. Daarnaast zijn de Nederlandse scenografie-opleidingen uit Utrecht en Maastricht vertegenwoordigd met een gezamenlijk project PQ Waltz 2019 als onderdeel van het studentenprogramma en is een aantal individuele ontwerpers en makers uit Nederland geaccepteerd voor het programma Formations. De feestelijke opening van de Nederlandse inzendingen voor de PQ vindt plaats op zaterdag 8 juni van 10:00 – 12:30.
SELF
SELF, het vervolg op Hetzel’s eerdere werk Schuldfabrik, is een ogenschijnlijk onschuldige zeepwinkel. Een vakjury koos SELF uit 17 inzendingen die waren ingediend naar aanleiding van een door P-S uitgezette Open Call. De scenografie is die van een conceptstore, een lichte en gelikt vormgegeven winkel die de bezoeker verleidt tot het betreden van een wereld die het midden houdt tussen realiteit en fictie. In deze winkel wordt SELF verkocht: een exclusief stuk zeep dat, zo blijkt, gemaakt is van menselijk vet. Alvorens de zeep te kopen wordt de koper in de winkel uitgenodigd zijn ‘schuld af te laten wassen’. De opbrengst van elk verkocht stuk zeep draagt bij aan de financiering van een waterpomp in Congo en de levering van een stuk zeep aan de gemeenschap daar. Vet als metafoor voor schuld: ge-upcycelt in een commercieel product.
Uit het Juryrapport: “Julian Hetzel gebruikt scenografie als vraagstelling. Het ruimtelijk ontwerp is niet dienend aan een theater realiteit, de scenografie van de winkel zelf dwingt de kijker tot stellingname ten opzichte van de vraag die deze ruimte lijkt te stellen.”
De inzending van SELF wordt mede mogelijk gemaakt door Dutch Performing Arts, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en SoAP Maastricht
COUNT YOUR BLESSINGS
Scenograaf Paul Gallis maakte in 1992 het ruimtelijk ontwerp voor de legendarische voorstelling Count Your Blessings in regie van Gerardjan Rijnders. De voorstelling zou de boeken ingaan als een van de eerste vormen van ‘montage-theater’ en de scenografie voor deze voorstelling was even radicaal als vernieuwend en moet als een belangrijk ijkpunt in de Nederlandse scenografie worden beschouwd. Platform-Scenography maakte de keuze voor Paul Gallis op advies van Joke van Pelt, jarenlang curator scenografie van het Theaterinstituut. In gezamenlijk overleg werd besloten om de maquette voor Count Your Blessings in te sturen, die voor deze gelegenheid ter beschikking is gesteld door het Allard Pierson Museum. Voor Count Your Blessings ontwierp Gallis een huis van twee verdiepingen met acht kamers waar de scènes zich in een razend tempo tussen verplaatsen of ook gelijktijdig afspelen. Als het aan Paul Gallis ligt, zal de maquette in Praag gaan bewegen en het beroemde changement tonen waarin de voorwand opengaat en het huis met de acht kamers naar voren beweegt.
De inzending van Count Your Blessings wordt mede mogelijk gemaakt door Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, VandenEnde Foundation en Allard Pierson Museum
Naast de door P-S gecureerde inzendingen, zullen ook de volgende Nederlandse inzendingen op de PQ te bewonderen zijn.
PQ WALTZ
PQ Waltz is een gezamenlijk initiatief van de scenografie-opleidingen van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Toneelacademie Maastricht/Hogeschool Zuyd. Deelnemers uit 26 verschillende landen konden kiezen uit twee rollen: ‘Welcomer’ of ‘Hiker’. ‘Hikers’ gaan ieder vanuit hun eigen huis op weg naar de PQ in Praag en laten zich onderweg raken, inspireren en beïnvloeden door wie en wat ze op hun reis tegenkomen. Vliegen is niet toegestaan en de reis duurt bij voorkeur minimaal 8 dagen. In de tussentijd ontwerpen de ‘Welcomers’ met elkaar een tijdelijke ruimte in het Praagse treinstation Bubny, die in het teken moet komen te staan van rituelen van gastvrijheid en ontmoeting. Tijdens WOII werden vanaf Bubny tienduizenden slachtoffers van het Nazi regime naar Theresienstad en Auschwitz gedeporteerd. Op deze historisch beladen plek worden de ‘Hikers’ bij aankomst gastvrij ontvangen en delen zij hun meegebrachte verhalen.
NEDERLANDSE INZENDINGEN FORMATIONS
Formations is een programmaonderdeel van de PQ waarin onderzoek wordt gedaan naar de relatie tussen architectuur en performance aan de hand van performatieve interventies. Voor dit onderdeel zijn door de PQ curatoren de volgende Nederlandse projecten geselecteerd: NIAGA DNA van Karla Isidorou en Alexandra Bellon, een collectieve ‘jumping choreography’ in de publieke ruimte, en Deform van Iris Woutera, een performance waarin een performer de interactie aangaat met een flexibele cocon, gemaakt van restmateriaal van een lamellen fabriek.
http://www.k-and-a.co/
https://www.iriswoutera.com/deform?_escaped_fragment_=